Tuesday

Penghawa Dingin - Penentuan Saiz Keupayaan

Penentuan Saiz Keupayaan Penghawa Dingin

Adalah penting untuk membeli alat penghawa yang bersaiz betul untuk kegunaan. Unit yang besar akan menggunakan lebih banyak tenaga dan tutup/buka secara kerap. Saiz sesebuah penghawa dingin itu diukur menerusi kapasiti unit tersebut berbanding saiz fizikal. Kapasiti diukur dalam BTUs per hour. BTU bermaksud British Thermal Units. Ramai yang beranggapan dengan membeli sebuat unit berkapasiti besar akan memberikan penyejukan suhu bilik yang baik. Pada dasarnya memang benar tetapi saiz penghawa dingin yang tidak setimpal dengan saiz bilik akan menyebabkan sistem pemampat off dan on terlalu kerap. Bila ini berlaku, sistem pemampat bekerja-keras untuk memulakan operasi kerana tekanan didalam sistem penghawa dingin tidak mempunyai ruang masa yang cukup untuk diselaraskan.

Pertimbangkan faktor-faktor ini apabila memilih saiz penghawa dingin :

  • Keluasan bilik? 
  • Adakah penghawa dingin dipasang dikawasan yang senantiasa menerima cahaya matahari?
  • Adakah penghawa dingin dipasang diruang yang mempunyai tirai yang mencukupi?
  • Adakah penghawa dingin dipasang dikawasan yang selalu mengeluarkan haba? Contohnya, berhampiran dapur.
Menurut kaedah pengiraan Manual J Load iaitu satu kaedah tepat secara saintifik, pertimbangan mengenai saiz penghawa dingin termasuk :
  • Bahan binaan rumah atau bangunan yang digunakan.
  • Tahap insulasi yang dipasang.
  • Bilangan tingkap
  • Saiz bilik
Berdasarkan kepada input yang di atas, satu ukuran yang tepat dapat dirumuskan.

Berita baik untuk anda yang sentiasa peka mengenai isu bil elektrik. Anda mungkin boleh mencuba beralih kepada tenaga-boleh-diperbaharui iaitu tenaga solar. Tapi bagaimana mendapatkannya? Bagaimana dengan kosnya?
Klik disini untuk mengetahui cara-cara membina panel solar
Saya tidak mahu melobi secara aggresif, anda baca, lihat sendiri dan buatlah penilaian sebelum membeli produk tersebut. Ada jaminan wang dikembalikan.

                                                                                            
Penghawa Dingin tergolong dalam kategori alat bermotor. Meningkatkan keupayaan power factor didalam alat elektrik berasaskan motor mampu mengurangkan penggunaan bil elektrik. Apa itu Power Factor? Fakta Penting Untuk Anda Ketahui!

0 comments:

Post a Comment

Komen Anda?