Thursday

Kesan Kenaikan Tarif Elektrik

Sewaktu tarif elektrik diselaraskan supaya ianya lebih kompetitif berdasarkan pada peredaran masa, mereka kata kenaikan hanya melibatkan pengguna yang menggunakan letrik yang banyak. Tapi kita harus sedar di zaman sekarang ni, kebanyakan rumah mempunyai sebuah unit penghawa dingin.

Imej Diambil Dari Laman Web TNB

Alat inilah yang banyak menggunakan tenaga letrik selain mesin basuh dan peti sejuk. Kalau rumah tak guna air-cond, saya rasa memang tak terlibat dengan kenaikan kadar baru elektrik.

Zaman sekarang air-cond tu bukan barang mewah lagi, satu unit baru berharga RM1100. Ramai yang mampu beli. Dengan keadaan suhu yang makin panas kesan dari perubahan iklim global diikuti dengan kerakusan manusia menebang tumbuhan hijau untuk projek-projek pembangunan, sudah tentu penggunaan air-cond tak dapat dielakkan.

Saya rasa anda tentu tak sanggup korbankan keselesaan tidur anda dengan melayan rengekan anak-anak yang menangis malam akibat kepanasan. Kalau anak-anak tak tidur nyenyak, anda juga
tak dapat tidur. Bila anda tak cukup tidur, esok pergi kerja terhoyong-hayang nak menyampaikan ke petang. Rasanya, anda lebih rela membayar lebih kepada TNB daripada berjimat dengan menghentikan penggunaan air-cond.


Rasanya kesan kenaikan tarif elektrik tidak memberikan sebarang makna kepada pengguna. Mereka tetap menggunakan tenaga elektrik. Nak jimat? Sorry, itu memang dah jadi amalan penggunaan barang elektrik seharian. Kalau saya tunjukkan cara lain untuk mengurangkan bil elektrik secara sah, nak tak?
Bukan nak melobi sembarangan, baca dan buatlah penilaian secara berhemah. Klik aje link ini => Minisun Power Saver & Stabilizer


0 comments:

Post a Comment

Komen Anda?