Thursday

Cara Pengendalian Penghawa Dingin Yang Sesuai‏

Cara Pengendalian Penghawa Dingin Yang Sesuai‏


Apa yang ingin saya sampaikan di sini ialah berkaitan penentuan suhu bilik. Ramai yang ambil mudah. Awas dengan penetapan suhu bilik yang terlalu rendah boleh mendatangkan kesan kepada  kesihatan terutamanya kepada yang alah kepada cuaca sejuk. Ianya juga boleh menyebabkan pembaziran kepada tenaga elektrik.

Memasang tirai
Sebaik-baiknya pasanglah tirai yang boleh menghalang pancaran terus matahari ke dalam bilik. Dengan adanya tirai, suhu bilik lebih sejuk dan penghawa dingin tidak perlu bekerja-keras untuk menyejukkan suhu sebuah bilik.

Tutup tingkap dan pintu
Apabila menghidupkan penghawa dingin, pastikan pintu dan tingkap ditutup agar udara panas tidak memasuki ruang bilik. Lebih mudah bagi sistem penghawa dingin menurunkan suhu sebuah bilik. 


Penggunaan timer yang sesuai Bagi kebanyakan sistem penghawa dingin, terdapat ciri-ciri menetapkan pemasaan bagi membolehkan sistem penghawa dingin beroperasi pada kadar yang tertentu. Contohnya : bekerja secara 100% pada 2 jam yang pertama, kemudian turun kepada 60% pada 2 jam berikutnya dan turun pula ke 30% pada 2 jam yang berikutnya. Ianya menggunakan fuzzy logic yang sentiasa mengukur tahap suhu sebuah bilik.
Laraskan suhu bilik yang sesuai untuk bayi dan warga emas. Bagi keadaan cuaca di Malaysia, setkan suhu penghawa dingin di antara 24°C hingga 26°C. Seberapa mungkin gunakan aliran udara semulajadi.


Apa itu Power Factor? Fakta Penting Untuk Anda Ketahui!

0 comments:

Post a Comment

Komen Anda?