Thursday

Bagaimana Mengira Bil Elektrik

Bagaimana Mengira Bil Elektrik

Tahukah anda bagaimana mengira bil elektrik? Tidak sesusah manapun, semua orang boleh melakukannya. Dah bersedia? Baiklah kita mulakan dengan beberapa formula yang perlu anda hafal atau catitkan dimana-mana yang sesuai. Sediaaaaa......

Formula 1 :
Tenaga (Joule) = Kuasa (watt) x Masa (saat)

Mudah bukan, cuba ingatkan ini T=K x M

Kebiasaannya ukuran caj elektrik adalah berdasarkan kepada kWj atau dikenali kilowatt jam atau kilowatt sejam. Ikut suka sebutlah, yang penting ukuran dalam kilowatt dan nilai dikira sejam. Contohnya, kos satu unit letrik (1 kWj) adalah 18 sen. Ataupun ini bermaksud, anda dikenakan 18 sen sejam untuk setiap satu 1kW. Harap jelaslah ye.

Untuk lebih jelas lagi, mari kita ikuti senario yang berikut :
Rahmat membeli sebuah TV dan tercatat di belakang TV tersebut 240V/300W. Rahmat amat sibuk dengan kerjayanya hinggakan beliau jarang sekali menonton TV di rumah. Beliau hanya menonton TV selama lebih kurang 1 jam sehari. Berapakah kos elektrik bagi TV Rahmat bagi bulan Januari jika kos unit elektrik seunit (1 kWj) adalah 18 sen?

Fakta-fakta didalam senario di atas ialah :
  • Voltan = 240
  • Watt = 300
  • 1 unit elektrik (1 kWj) = 18 sen
  • TV ditonton 1 jam sehari
  • 31 hari dalam bulan Januari
Maka, bagaimana mengira bil elektrik?
Begini caranya :

Tenaga = 300 x [60x60]
Tujuan 60 min x 60 saat adalah untuk menukarkan ke sukatan saat.

Oleh itu,  
Tenaga = 1,080,000 wattsaat
Tenaga (J) = 1,080,000 ws

Nanti belum habis lagi, jangan terlalu cepat meraikan kejayaan!
Lihat kembali kepada soalan di atas.  
Berapakah kos elektrik bagi TV Rahmat bagi bulan Januari jika kos unit elektrik seunit (1 kWj) adalah 18 sen?
Tenaga yang dikira di atas adalah dalam watt dan saat, maka, kita perlulah menukarnya kepada kilowatt dan jam kerana 1 unit elektrik adalah berdasarkan kepada kilowatt dan jam.
Oleh itu,
Tenaga (kW) = [300/1000] x 1 jam = 0.3 kWj
Di mana 300 dibahagikan kepada 1 ribu untuk menukarkan watt kepada kilowatt.

Dan untuk kegunaan pada bulan Januari adalah :
= 0.3 [unit elektrik digunakan] x 0.18 [sen] x 31 [hari]
= RM 1.67

Kita telah pun tahu bahawa kos elektrik bagi TV tersebut adalah RM1.67 sebulan. Murahkan, ini contoh sahaja pada kadar seunit elektrik yang bernilai 18 sen. Tambahan pula Rahmat menonton TV sejam sehari sahaja. Bagaimana mengira bil elektrik yang dipaparkan di sini merupakan satu senario yang mudah. Didalam artikel yang akan datang kita cuba pula senario yang sedikit mengelirukan. Ingat! Tak susah manapun...

Berita baik untuk anda yang sentiasa peka mengenai isu bil elektrik. Anda mungkin boleh mencuba beralih kepada tenaga-boleh-diperbaharui iaitu tenaga solar. Tapi bagaimana mendapatkannya? Bagaimana dengan kosnya?
Klik disini untuk mengetahui cara-cara membina panel solar
Saya tidak mahu melobi secara aggresif, anda baca, lihat sendiri dan buatlah penilaian sebelum membeli produk tersebut. Ada jaminan wang dikembalikan.

 

0 comments:

Post a Comment

Komen Anda?