Thursday

Pemilihan Warna Dinding & Hiasan

Bagi sesebuah ruang yang ingin dicat, pilihlah warna yang cerah agar lebih banyak cahaya dapat dipantulkan. Dengan ini, penggunaan lampu dapat dikurangkan.

Penjimatan Dari Sudut Yang Lain

Walaupun ini tidak banyak membantu mengurangkan elektrik tetapi masih boleh diambilkira. Sebahagian alat elektrik sentiasa berada didalam keadaan stand-by. Masih terdapat sedikit tenaga yang digunakan dalam keadaan begitu. Cuba elakkan keadaan stand-by sekiranya keadaan tidak memerlukannya. Tambahan pula ianya boleh mengelakkan serangan kilat. Sekali terkena serangan kilat, kos pembaikan agak memeningkan.

Kelengkapan rumah yang berat seperti rak buku dan sofa dapat mencegah kemasukan haba daripada luar rumah dan kehilangan kesejukan dari dalam rumah sekiranya dinding rumah tidak tebat haba. Berbelanjalah secara berhemah.

Membeli peralatan yang menggunakan teknologi Cekap Tenaga sememangnya berbaloi. Kos belian memang agak mahal tetapi untuk jangkamasa panjang ianya menjimatkan. Pastikan anda tidak tertipu dengan membezakan alat-alat elektrik yang menggunakan teknologi Cekap Tenaga dan yang sebaliknya. Kebiasaannya dilogokan dengan perkataan “Energy Star”.

Jika peralatan elektrik telah berusia melebihi 10 hingga 15 tahun, mungkin telah tiba masanya untuk anda melabur dengan membeli peralatan baru dengan teknologi penjimatan yang baru.


Ianya ada hubung-kait dengan peningkatan power factor yang mungkin boleh dihasilkan didalam sistem tenaga elektrik. Apa itu Power Factor? Fakta Penting Untuk Anda Ketahui!

2 comments:

  1. tapi banyak alat elektrik dipasaran tampal steaker cekap tenaga bila beli dan pakai bil melambung tinggi pening kepala. harap tarif bil Tnb pun tak naik melambung.

    ReplyDelete
  2. sepatutnya memang cekap tapi masalahnya ramai pula pengguna bila beli satu alat yang cekap tenaga lepas tu penggunaan alat yang lain semakin kerap pula. Jadi akhirnya tak nampakla kecekapan alat yang baru dibeli tu.
    Ini kemungkinan aje ye bro. Mungkin bro tidak begitu.

    ReplyDelete

Komen Anda?